Cele mai bune carti fantasy ale anului 2015

Cele mai bune carti fantasy ale anului 2015

Voi incepe anul cu un top personal, al celor mai bune romane fantasy aparute in 2015, pe care le-am citit. Este clar ca acest top poate fi diferit de cele „oficiale” deoarece el reprezinta opinia mea. In plus nu am citit tot ce a aparut si a fost relevant in domeniu in anul care a trecut asa ca s-ar putea ca in acest top sa nu apara unele carti importante. Pe masura ce le voi citi voi incerca sa le adaug, in functie de calitatea lor. Vor urma si alte topuri pe care le voi prelua de pe siteurile de profil. Pana atunci, iata opinia mea:

0765385244.01._SCLZZZZZZZ_SL300_ 10. The Sorcerer of the Wildeeps – Kai Ashante Wilson

Chiar daca este un text relativ scurt, de doar doua sute si ceva de pagini, trebuie sa-l pun pe aceasta lista deoarece a fost in mod clar o lectura de exceptie care m-a facut sa stau cu ochii pe autor in speranta unui text mai lung dar cu aceasi profunzime si putere.

cavalerul-celor-sapte-regate_site9. Cavalerul celor Sapte Regate – George R. R. Martin

Sincer am stat putin pe ganduri inainte de a pune acest volum pe lista, asa, fiindca am eu o chestie personala cu corporatia Martin. Dar ca orice produs comercial de firma, e bun, e bine facut si e musai sa-l ai, chiar daca are niste E-uri literare in compozitie. Si asa ca m-am lasat manipulat de masinaria de marketing a corporatiei si am inghitit galusca. Chiar daca nu aveam nevoie de aceasta carte, am cumparat-o, am citit-o si mi-a placut, ca asa a fost conceputa din fabrica…

0765332965.01._SCLZZZZZZZ_SL300_8. The Dinosaur Lords (The Dinosaur Lords #1) – Victor Milan

O carte care a fost asteptata de multa lume dar care nu s-a ridicat la nivelul asteptarilor unora care sperau probabil vre-un carnagiu a’ la Jurassic Park, dezlantuit prin Debarcaderul Regelui. Romanul a fost mai inteligent decat atat, asa ca multora nu le-a placut (probabil cei ce visau la carnagiul mai sus mentionat). Mie mi-a placut combinatia dintre cavaleri si dinozauri, constructia interesanta a lumii si scenele de batalie fascinante pana intr-acolo incat astept cu nerabdare continuarea.

B00IRIR85M.01._SCLZZZZZZZ_SL225_7. The Mechanical (The Alchemy Wars #1) – Ian Tregillis

Chiar daca nu este neaparat fantasy pur ci mai degraba o istorie alternativa cu elemente de steam punk si tuse de fantasy, acest roman este prea bun ca sa lipseasca de pe acesasta lista. Dincolo de povestea buna si personajele interesante, Tregillis are bunul simt de a ridica niste intrebari interesante care pun in miscare rotitele din mintea citittorului.

haiganu6. Haiganu. Fluviul Soaptelor – Marian Coman

Cu toate ca este o surpriza si pentru mine, topul de anul acesta contine si un titlu romanesc. Pot sa zic fara nici o retinere ca Haiganu lui Marian Coman poate sa stea cu fruntea sus alaturi de cele mai bune carti fantasy aparute peste hotare in 2015 si ma bucur sa o adaug pe aceasta lista.

0007593074.01._SCLZZZZZZZ_SL300_5. The Vagrant (The Vagrant #1) – Peter Newman

The Vagrant a fost unul dintre cele mai exceptionale debuturi ale lui 2015 si Peter Newman m-a uimit nu doar cu povestea lui originala ci si cu abilitatea s-a nemaintalnita de a face sa traiasca personaje dintre cele mai diverse: un mut, un nounascut, o capra, o sabie…

0062387030.01._SCLZZZZZZZ_SL300_4. Beyond Redemption – Michael R. Fletcher

In mod sigur Beyond Redemption a fost cel mai original, cel mai intunecat si cel mai „dus cu pluta” roman fantasy aparut in 2015. Fletcher este la ora actuala cel mai grim dark scriitor pe care l-am citit si totusi acesta reuseste sa-si doteze personajelor abjecte si imorale cu cate o chichita care le face aproape „placubile”. Aproape…

0765380722.01._SCLZZZZZZZ_SL300_3. The Traitor Baru Cormorant – Seth Dickinson

Chiar daca nu a atins inimile tuturor, mie The Traitor Baru Cormorant mi-a starnit emotii cum putine carti au reusit. In plus, povestea a fost buna si interesanta si personajul principal a „trait” cu intensitate iar finalul a fost aruncat in fata cititorului cu o cruzime si un curaj rar intalnit la alti autori.

staveley_anderson_providence-of-fire2. The Providence of Fire (Chronicle of the Unhewn Throne #2) – Brian Staveley

De cand citeam The Emperor’s Blades, primul roman al seriei, am stiut ca ceva excelent tocmai incepuse. Brian Staveley repunea epicul in epic fantasy si o facea cu o voce nou, tanara, intr-un stil modern, dar pastrand acel filon clasic. The Providence of Fire a scapat de obisnuitul handicap al celui de al doilea roman, acela de a fi mai slab decat primul si a venit cu si mai multa forta, actiune si idei. A fost nevoie de romanul lui Jemisin sa vina si sa-l detroneze de pe primul loc al acestei liste, acolo unde a stat de-a lungul intregului an.

fifth season1. The Fifth season (The Broken Earth #1) – N. K. Jemisin

The Fifth Season este cel mai bun roman fantasy aparut in 2015 pe care l-am citit. Intr-un an cu multe aparitii bune, acesta a fost acel roman WOW care m-a dat pe spate cu ideea excelenta, cu modul superb in care aceasta idee a fost transpusa in poveste si cu personajele puternice care au spus povestea.

 Dezideriu Szabo
Acest articol a fost publicat în Topuri si premii și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

9 răspunsuri la Cele mai bune carti fantasy ale anului 2015

  1. Andrei zice:

    Dincolo de MBO, eu consider ca cele trei nuvele reunite in volumul „Cavalerul celor sapte regate” chiar merita ctite. Sunt scrise oricum cu mult timp inainte de aparitia MBO, au mult haz (nu stiu cand am ras ultima data atata citind o carte), iar protagonistii sunt si ei foarte tari.

    Foarte tare topul!

    Apreciat de 1 persoană

  2. Andy Matasaru zice:

    Salut, am descoperit acest blog de curand si intamplator, fiind un fan al fantasy-ului, si tin sa-l felicit pe autor pentru prezentarile oferite si sper sa continue si sa ne ofere pe viitor cat mai multe informatii ale acestui gen literar.
    Am totusi o intrebare la care sper sa primesc si raspuns: ai sustinut ca volumul trei din seria „Mistborn” a lui Brandon Sanderson, aparut la editura Trei incheie seria, motiv pentru care ai si felicitat editura. Din cate am citit eu, seria „Mistborn” are deja 5 volume scrise („The Alloy of Law” si „Shadows of Self” fiind volumele 4 si 5) si urmeaza inca doua in 2016 („Bands of Mourning” si „Lost Metal”). Tocmai ma pregateam sa-mi cumpar volumele aparute si sa ma apuc sa le citesc, dar ai afirmat ca editura va renunta la colectia sf / fantasy, ceea ce m-a demoralizat mult (avand in vedere ca celelalte edituri, la fel, nu prea se tin de traduceri si de continuarea seriilor incepute sau le intarzie foarte mult). Eu nu am vazut niciun anunt pe site-ul lor ca ar intentiona sa faca asa ceva, deci cat de sigur esti ca vor renunta, pentru ca nu are rost sa mi le mai achizitionez daca este adevarat?
    Avand in vedere, dupa cum am mai spus, rata scazuta de traduceri a romanelor fantasy de la noi din tara, si pentru a nu mai astepta ani la rand aparitia, sau nu, a unor serii de succes, am inceput sa citesc in engleza. In momentul de fata citesc seria „Sword of Truth” a lui Terry Goodkind, care mi se pare destul de buna si chiar ai putea-o prezenta si pentru altii.
    Multumesc si astept un raspuns.

    Apreciază

    • Fennris zice:

      Salut, seria Mistborn este terminata, seria despre care vorbesti tu se desfasoara in acelasi univers dar nu au legatura una cu celalata, evenimentele se petrec undeva la 200 de ani dupa evenimentele din seria originala.Poti sa achizitionezi linistit seria.

      Apreciază

    • orizontverde zice:

      In primul rand, mersi de apreciere.
      Romanele Mistborn de la 4 in sus se petrec dupa 300 de ani de la actiunea primelor trei romane, vin cu un set nou de personaje si cu un decor complet schimbat, putand fi considerate o serie complet diferita situata in acelasi univers. Prima trilogie Mistborn se finalizeaza odata cu al treilea roman si nu e nevoie sa citesti The Alloy of Law, asa ca eu iti recomand sa achizitioneze cele trei carti de la Trei ( 🙂 ) si sa le citesti. Merita.

      Apreciază

  3. Fennris zice:

    Am tot auzit de noua serie inceputa de Jemisin si cam toata lumea o lauda, dar am tot vazut in ultima vreme cum ca, Uprooted de Naomi Novik, ar fi cea mai buna aparitie fantasy a anului trecut.Poate o treci pe lista scurta 😀 hehehe sa ne spui si parerea ta.

    Apreciat de 1 persoană

    • orizontverde zice:

      YA si Romance pe deasupra, nu ma prea tenteaza Uprooted, daca o incerci astept pareri 😉 . Eu am citit Elias si spioana carturarilor in decembrie si mi-am luat portia de YA pe un an intreg. Oricum, depinde de topurile la care te-ai uitat. Eu continui sa recomand cu tarie The Fifth Season!

      Apreciază

    • fansf zice:

      Sunt Liviu, dar mi-e lene să schimb iar contul de Worpress: Uprooted va apărea anul acesta la Nemira, deci ai putea avea răbdare și ai putea s-o citești în română. Înclin să-i dau dreptate lui Dezideriu, cred că The Fifth Season este chiar cel mai bun roman apărut în ultimii ani, nu numai anul trecut (deși recunosc că n-am citit Uprooted).

      Apreciat de 1 persoană

Lasă un comentariu